Среда, 15.05.2024, 03:05Вітаю Вас Гість | RSS
Болградський районний центр дитячої та юнацької творчості
Меню
Вхід на сайт
Пошук
Поділись з друзями
Календар
«  Декабрь 2014  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
Захист дітей
Національна дитяча гаряча лінія
Статистика
Головна » 2014 » Декабрь » 10 » Передовий пед. досвід Гіневскої Інни Валерівни
15:42
Передовий пед. досвід Гіневскої Інни Валерівни

Опис досвіду роботи

керівника зразкового гуртка

«Ажур» Гіневскої Інни Валерівни на тему:

« Розвіток творчих здібностей вихованців  методом проектів

в студії бісероплетіння»

 

                                Стаж роботі за фахом – 9 років

                                    Категорія – фахівець,  розряд - 10

                                                          

                                                     Прекрасними маршрутами пізнання

                                                     Ми скоюємо життєвий похід

                                                     Від букваря до таємниці всесвіту

                                                     Від шкільних парт до сонячних висот

                                                     І в цьому безперервному сходженні

                                                     Як провідник уважний і строгий

                                                     Веде шляхом праці і надихання

                                                     Товариш і наставник – педагог.

 

Матеріал містить інформацію про досвід роботи керівника студії бісероплетіння художньо-єстетичного відділу РЦДЮТ  Гіневської Інни Валерівни.

Пропонований практичний матеріал дозволяє навчити дітей бачити навколишній світ в його різноманітті, сприяє розвитку у дітей творчих здібностей і дарувань, етичних якостей, естетичного сприйняття миру, творчого мислення і уваги.

  Даний матеріал може бути використаний педагогами загальноосвітніх шкіл, керівниками кружків позашкільних установ,  студій бісероплетіння, педагогами установ, що забезпечують отримання позашкільної освіти

                                   ЗМІСТ:

1. Обгрунтування актуальності                  

2.  Провідна ідея. Мета. Задачі.

3.  Теоретична база

4.  Технологія досвіду

5.  Результативність

 

 

1. Обгрунтування актуальності                 

          У сучасних умовах виникла настійна потреба в тому, щоб українська школа, якщо вона дійсно хоче забезпечити підростаючому поколінню нову якість освіти, почала будувати принципово іншу функціональну модель своєї діяльності, що базується на принципі повноти освіти. Останнє означає, що в українській школі  базова (основне) освіта і додаткове утворення дітей могли б стати рівноправними, взаимодоповнюючими один одного компонентами і тим самим створити єдиний освітній простір, необхідний для повноцінного особового (а не тільки інтелектуального!) розвитку кожної дитини. Практика показує, що у багатьох дітей понижена мотивація до процесу придбання знань. У зв'язку з цим актуальним стає необхідність в змісті утворення школярів пошукової діяльності, що вимагає використовування знань і умінь в новій для них ситуації, для вирішення нових проблем.   Підтвердженням правильності цієї думки  є досвід роботи керівника  «Ажур» Гіневскої Інни Валерівни на тему:« Розвіток творчих здібностей вихованців  методом проектів на заняттях студії бісероплетіння»

2. Провідна ідея

  Ідея  навчання без примушення, заснована на досягненні успіху, на переживанні радості пізнання, на справжньому інтересі  Використовування технології проектування, як однієї з форм пошукової діяльності, дозволяє ефективно вирішувати важливі задачі розвитку творчих здібностей школярів. Така діяльність стимулює внутрішній розвиток і певною мірою впливає на особу в цілому. У умілих руках і з багатою фантазією  бісероплетіння може перетворитися на щось чарівне і неповторне. Пізнавальна активність реалізується в діяльності. Саме пошукова діяльність здатна мобілізувати сили вихованців в пізнанні всієї тонкості техніки декоративно-прикладного мистецтва, а саме бісероплетіння,, самостійному розкритті їх зв'язку,  закономірностей, в придбанні досвіду.

         Мета

Тому основна мета роботи полягає в створенні умов для розвитку пошуково-дослідницької діяльності дітей як основи художньо-естетичного,  творчого розвитку.  Створення системи роботи по художньо-мистецькому розвитку дітей з використанням проектної технології

 

ЗАДАЧІ

Пошук і вивчення наукової і навчально-методичної літератури сцелью детального ознайомлення з проблемою  Створення і упровадження системи роботи педагога позашкільної установи, направленої на розвиток художньо-мистецьких здібностей вчаться, рішення художніх задач, підтримку інтересу до занять бісероплетіння

  3. Теоретична база

Проектна діяльність орієнтована на проблему необхідності розвитку творчого мислення учнів, причому це зобов'язує педагога не стільки учити, скільки  допомагати школяреві вчитися і направляти його пізнавальну діяльність, а це значить, педагоги повинні ставати активними учасниками перетворень.

Ми починали ці перетворення чотири роки тому, коли  проектній діяльності ще не надавалося так багато уваги. Поштовхом до вибору даної технології стала програма розвитку школи «Професійне самовизначення як свідомий крок в майбутнє», і знайшла вона своє застосування спочатку тільки в позакласній роботі.

«Щоб чомусь навчити інших, треба навчитися самому» - сказав великий педагог А.С. Макаренко.

І  Інна Валерьевна почала збирати інформацію про проектну технологію у області бісероплетіння по крупицях,, вивчалися позиції проектного навчання по С.Т. Шацкому, Т.И. Шамової, А.С. Макаренко, вивчалася методична література, статті.

      4. Технологія досвіду

  Навчально-методичну роботу керівник зразкового колективу Гіневська І.В. проводить у різних напрямах: виховання індивідуальності, художньо-естетичних цінностей, цивільної самосвідомості,  керівник сама є автором багатьох ексклюзивних експонатів.

           Бісерні прикраси і обробки модні не перший рік. Це означає, між іншим, що сама по собі наявність бісеру вже не справить враження, тому
Гіневська І.В. розуміє, що для досягнення успіху потрібно  все більше винахідливості. Модна біжутерія сьогодні примітна своїми крупними розмірами і складними формами. Для неї типове поєднання в одному виробі намистин різної величини і форми, блискучих і матових, прозорих і непрозорих. Актуальні не тільки прикраси, але і обробки тканин для одягу і доповнень, в яких разом з лелітками, дерев'яними намистинами, черепашками, вишивкою і аплікаціями використовується бісер. Мода змішує все зі всім: яскраві кольори з блідими, крупні намистини з дрібними, стекло з деревом. Вироби з бісеру можуть бути схожим на бахрому, в'яже або рослини, що гілкуються.


Полет авторській фантазії направляють найпопулярніші в сучасній моді стилі - романтика і фольклор. Для дітей романтичного настрою керівник підбирає пропоновані модою приглушені, складні кольори. Наприклад, «вицвілий» рожевий, сливовий, оливковий, коричневий. У вироби включаються кольорове каміння і кришталь, метали, покриті патиною часу, атласні стрічки, стеклярус. Прикраси нагадують старовинні медальйони, камеї. У їх витончених контурах легко знайти впізнанні мотиви листя, кольорів, метеликів, бантів. Фольклорна тема спирається на традиції різних народів миру, від слов'ян до вікінгів, від індіанських до африканських племен, що не втратили своїх старовинних ремесел. Натуральні кольори - теракота, коричневий, сірий і білий - поєднуються з яскравими тонами екзотичної рослинності. Традиційні народні ремесла - завжди відмінний мотив використовувати в прикрасах найрізноманітніші матеріали: пір'я і шматочки хутра, витиснену шкіру і дерево, ріг і перламутр, шнури і ланцюжки. Підвіски, широкі браслети, грівни, пояси нагадують про амулети і військову зброю, що служила захистом багатьом поколінням наших предків.

 На заняттях використовує сукупність різноманітних типів та видів, форм та методів декоративного містецтва.  Намагається змінити організацію навчально-віховного процесу, відійти від суто гурткової роботі до поглибленої експериментально-дослідницької діяльності з учнямі, перетворити студію бісероплетіння на освітню систему, яка спроможна вирішувати важливі соціальні завдання, у закладі, що користується авторитетом у регіоні. Вона об’єднує всі творчі колективи Центру навколо проблемі віявлення та соціального захисту обдарованої дитини, її духовного збагачення.

       

              Тісно поєднує теоретичні і практичні заняття, забезпечує поступовість  надбання вмінь і нвіков бісероплетіння.. Вміло створює умови що до розкриття та реалізації особистісного потенціалу своїх вихованців. Продовжуючи практику використовування особово-орієнтованих технологій,  керівник розробляє власні оригінальні проекти-вироби, серед них особливо яскраві, самобутні:  «Грошове дерево», «Топіарій», екслюзівная рамка для фото, дамські прикраси, «Прикраса інтер'єру» - всього 250 експонатів. Для створення кожного виробу Інна Валерівна використовує певні методы.проектной технології в бісероплетіннї: використовує безліч дідактичних методів навчання в справі, незалежні заняття, спільне навчання, мозковій штурм, рольову гру, еврістічне та проблемне навчання, дискусію, командне навчання;

    У головному студійном  проекті «Єкслюзівні подарунки з бісера» – пізнавального типу,  результатом є ВИПУСКНИК студії – особа  творча, здорова, готова до подальшої професійної діяльності. Завдяки освоєнню ще однієї педагогічної технології, проектної діяльності, ми розвиваємо в дітях творчість, робимо їх  готовими до вибору професії., але і природно розвиваємо бажання дітей на підвищення рівня практичних навиків і якості знань.

Наші вихованці, які зассвоюють проектну діяльність,  упевнено і результативно  беруть  участь в районних, обласних, Всеукраїнських конкурсах і

Міжнародних – всього 118 виставах і фестивалях.

Висновок:.  У центрі йде постійна робота по підвищенню якості навчання, розвитку і виховання всіх учнів, здійснюється постійний  пошук і підтримка талановитих дітей, забезпечується можливість самореалізації, навчаються через додаткову освіту, участь у конкурсах і дослідницькій діяльності. Педагог створює  сприятливу і мотивуючу  навчальну атмосферу,  активніше впроваджує в  діяльність студії нові педагогічні технології, однієї з яких є проектна діяльність, яка орієнтована на проблему необхідності розвитку творчого мислення учнів і на підвищення якості навчання кожної дитини. Але не можна не поводитися з думкою вітчизняних і зарубіжних педагогів і психологів, згідно якому «проектне навчання не повинне витіснити класно – урочну систему і ставати деякою панацеєю, його слід використовувати як доповнення до інших «видів прямого і додаткового навчання»

Були виконані наступні  проекти вихованцями студії «Ажур»:

«Подарунок для мам» - індивідуальний проект, виконаний в комбінованій техніці бісероплетіння: ниже, паралельне плетіння, мозаїка

«Флора» - практико – орієнтований груповий  проект з кінцевим продуктом, виготовленим технікою плетіння на дроті;

-«Фауна»  - екологічний груповий проект для 4-5 класів.

- «Українські мотиви» - творчий проект на заняттях технікою ручного ткачества  для 6-7- класів

- «Космічні фантазії» - індивідуальні проекти, виконані комбінованою технікою бісероплетіння

- «Подорож в казкову країну » - груповий проект, виготовлений технікою плетіння на дроті;

 

Проектна діяльність в студії бісероплетіння

Основні вимоги до проекту.

Необхідна наявність мотіваційно значущої задачі (проблеми) – дослідницької, інформаційної, практичної.

Подальша робота над проектом – це дозвіл даної проблеми. У ідеальному випадку проблема ставиться перед проектною групою. Наприклад: в ролі виконавця  виступає сам педагог ( проект по підготовці експоната складного рівня техніки) і що самі вчаться (проект, націлений на розробку і створення тематичного експоната).

Пошук соціально значущої проблеми – одна з найважчих організаційних задач, яку доводиться вирішувати вчителю-керівнику проекту разом з учнями – проектантами.

Виконання проекту починається з планування дій по дозволу проблеми, іншими словами - з проектування самого проекту, зокрема – з визначення виду продукту і форми презентації.

Найважливішою частиною плану є післяопераційна розробка проекту, в якій вказаний перелік конкретних дій з вказівкою виходів, термінів і відповідальних. Але деякі  проекти(творчі, художньо - єстетичні) не можуть бути відразу чітко спланує від початку до самого кінця.

Кожен проект обов'язково вимагає авторськой роботи учнів.

Таким чином, відмінна риса проектної діяльності – пошук інформації, яка потім буде оброблена, осмислена і представлена учасниками проектної групи.

Результатом роботи над проектом, інакше кажучи, виходом проекту, є продукт, експонат.

У загальному вигляді цей засіб, який розробили учасники проектної групи для дозволу поставленої проблеми.  Підготовлений продукт повинен бути представлений замовнику і (або) представникам громадськості, і представлений достатньо переконливо, як найприйнятніший засіб рішення проблеми.

Таким чином, проект вимагає на завершальному етапі презентації свого продукту.

Тобто проект – це “п'ять П”:

Проблема – Проектування (планування) – Пошук інформації – Продукт – Презентація.  Шосте “П” проекту – його Портфоліо, тобто папка, в якій зібрані всі робочі матеріали проекту.

Важливе правило: кожен етап роботи над проектом повинен мати свій конкретний продукт!

Питання і проблеми

Яка роль педагога?

Проектна діяльність вимагає від керівника не стільки пояснення “знання”, скільки створення умов для розширення пізнавальних інтересів дітей, і на цій базі – можливостей їх самоосвіти в процесі практичного застосування знань.

Саме тому педагог – керівник проекту повинен володіти високим рівнем загальної культури, комплексом творчих здібностей. І перш за все – розвиненою фантазією.Без  неї   він не зможе бути генератором розвитку інтересів дитини і його творчого потенціалу. Авторитет керівника базується на здатності бути ініціатором цікавих починів.

Педагогу належить прожити ряд ролей в ході керівництва проектом: ентузіаст (підвищує мотивацію учнів, підтримуючи, заохочуючи і направляючи їх у бік досягнення мети);

фахівець (володіє знаннями і уміннями в декількох – не у всіх! – областях);

консультант (організатор доступу до ресурсів, в т.ч. до інших фахівців);

керівник (особливо в питаннях планування часу);

“людина, яка ставить питання” (по Дж. Піту – той, хто організовує обговорення способів подолання виникаючих труднощів шляхом непрямих, навідних питань; той, хто знаходить помилки і взагалі підтримує зворотний зв'язок);

координатор всього групового процесу;

експерт (дає чіткий аналіз результатів виконаного проекту).

Найскладнішим є питання про ступінь самостійності вихованців, що працюють над проектом. Які із задач, що стоять перед проектною групою, повинен вирішувати керівник, які – що самі вчаться, а які вирішувані в їх співпраці.  Персональні або групові проекти: що ефективніше?

Єдиної точки зору із цього приводу теж бути не може. Кожен має право на існування. Система “Міжнародний   бакалавріат” допускає тільки персональні проекти. Навпаки, одна з найбільших сучасних дослідників учбових проектів Е.С. Полат (Москва), вважає, що метод проектів може бути ефективний лише в поєднанні з “технологією роботи в групах співпраці”.

Переваги персональних проектів:

План роботи над проектом може бути збудований і відстежений з максимальною чіткістю;

-у вихованців повноцінно формується відчуття відповідальності, оскільки виконання проекту залежить тільки від нього самого; придбаває досвід діяльності на всіх без виключення етапах виконання проекту – від народження задуму до підсумкової рефлексії; формування найважливіших  умінь і навиків (дослідницьких, презентаційних, оцінних) виявляється цілком керованим процесом.

Переваги групових проектів:

У учасників проектної групи формуються навики співпраці; проект може бути виконаний найглибше і різносторонньо; кожен етап роботи над проектом,  як правило,   має свого ситуативного лідера (лідер – генератор ідей, лідер – дослідник, лідер – оформлювач, лідер – режисер презентації), і навпаки, кожен вихованець, залежно від своїх сильних сторін, найактивніше включений в певний етап роботи.

Освоєння як можна більшого числа різноманітної техніки  бісероплетіння дозволяє збагатити і розвивати внутрішній світ дітей. Кажучи про техніку бісероплетіння і матеріали, необхідно уточнити, що їх ділять на традиційні і нетрадиційні. У першому випадку ми знаємо майже все від кольору бісеру  до різних розмірів і  матеріалів намистин, а в другому важко відповісти.  Нетрадиційна техніка бісероплетіння допомагає дітям відчути себе вільними, розкріпачитися, побачити і передати у виробі те, що звичними способами і матеріалами зробити важко.

Що ж вважається основним в навчанні творчості бісероплетіння. Перш за все, стало зрозумілим, що дитині необхідно дати засоби  тій діяльності, якої він починає займатися: бісер, стрази, стеклярус, пойедки, кобашони, волосінь, нитки, оксамитові, шовкові тканини, хутро, шкіра, мережива і ін. Якщо він займається бісероплетінням, йому треба навчитися елементарно, користуватися голкою, бісером, тканиною, уміти бачити колір і форму майбутнього виробу і т.д. Сама дитина не зможе знайти ці кошти, вироблені на довгому шляху розвитку людства. Він зможе відкрити тільки найпримітивніші з них, і творчість його приречена залишатися на найнижчому ступені.

 Але, виявляється, дати технічні навики недостатньо. Навіть при хорошому оволодінні ними дитина, так часто і дорослий, залишається на рівні ремесла, а не творчості. Потрібно вкласти ще в свого твору того, що називається душею, а психологами визначається як емоції, відчуття, переживання, життєвий досвід.

Є ще один компонент творчості, без якого немислиме створення нового. Це творча уява, тобто створення нових зразків експонатів, уявлень, які утілюються потім в твори. Уява – основа будь-якої творчості.

Навчання є зовсім не механічною передачею знань і умінь дітям. Це двосторонній процес. Важливо створити оптимальні умови для кожної дитини. Піклуючись про якість педагогічних методів і прийомів, слід завжди враховувати реакцію дітей на процес навчання

У 2013 році студія «Ажур» відзначить свій 10 літній ювілей. Завдяки тому, що протягом своєї діяльності в колективі створювалися різноманітні експонатиз: підвіски, медальйони, браслети, гривни, грошове дерево, топіарій «Дерево щастя», - колектив, практично, готовий до святкового ювілейного торжества..

І це  не випадково, оскільки художній керівник поставив собі задачу до ювілейного заходу кілька разів «обкачати» програму різних виставок на глядача під час районних і обласних заходів.. Результат копіткої і ретельної роботи був досягнутий.

Студія має добру матеріально-технічну базу ( добрі обладнаній  кабінет, експонаті,  ізделія, верстак для ткання,  прикрась,  швейна фурнітура, DYD, музічній центр, телевізор, науково-методічна література, портфоліо віхованців та керівника ).

Програма студії базується на державному стандарті загальної середньої освіти, сприяє розкріттю індивідуальних можлівостей, творчих здібностей вихованців, відповідає принципу ускладнення об’єму вівчаючого матеріалу, нормам фізичного навантаження, віковим особлівостям, рівню підготовки вихованців.

 

        5. Результативність роботи

 

За 9 років педагогічної роботи, Інна Валерьевна засвоїла головне – необхідно всесторонньо розвивати творчі здібності учнів, у тому числі і тих, хто не проявляє особливого старання в навчальній діяльності. Підсумком роботи є велика кількість експонатів на виставках – районних, обласних, республіканських, міжнародних

За останні шість років за  участь у різних  районних, обласних та всеукраїнських конкурсах має такі досягнення: щорічно проводиться рейтинг участі гуртків у масовіх заходах та на підсумковій педраді районного центру дитячо-юнацької творчості (у червні) оголошуються результаті. На протязі 5 років студія бісероплетіння „Ажур” займає І місце серед гуртків декоративно-прикладного мистецтва

Найбільш значимим є присвоєння студії «Ажур» почесного звання „Зразковий художній колектив” Міністерством освіти і науки України у 2011 році.

На протязі 9 років її вихованці – лауреаті та дипломанти різних районних, обласних, всеукраїнських та 2  міжнародних конкурсів-фестивалів («Таланти твої, Україно!», «Чисті роси», «Дружба без між », «Барвіста Україна»). За період роботи створено понад 250  виробів,  її учні прійнялі участь у 139 віставках та заходах..

Переглядів: 968 | Додав: rcdut | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar